lördag 1 juli 2017

Känner mig lite som Ferdinand




Själaglad över knoppiga pioner

Som jag skrev i förra inlägget så har jag bara några få pioner i min trädgård och dom är bara några år gamla så dom är inte så omfångsrika och stora än, men jag är själaglad över de knoppar som ändå kommer och går där varje dag och beundrar och suktar.





Jag och Ferdinand

Favoriten är Sarah Bernhardt - så fantastisk vacker och så doftar hon så magiskt gott. Känner mig lite som Ferdinard under sin korkek där jag strövar runt i trädgården och sticker ner näsan i alla rosor och pioner som kommer i min väg.  Sarahs sköna skepnad är en av min favoriter just nu - innan vinden eller livets gång har tagit henne och hon har blommat över. Underbart är kort !






Flitig besökare

I år har jag verkligen hunnit med och tagit mig tid att ha för vana att uppsöka henne flera gånger om dagen, fota, dofta och umgås lite. Vinden har varit tuff mot henne men hon är en kämpe som inte ger upp i första taget. Dessutom är hon placerad i vandrande sol och skugga så hon skall få lite längre blomningstid än i stekande sol. Fast just stekande sol har vi ju inte sett så mycket av heller den här våren och försommaren.




Rufsig kalufs

De senaste dagarna har det nästan inte gått att fota henne för vinden har varit så otålig och svept henne både hit och dit. Därför visar hon inte upp sin vackraste sida på bilderna. Ni vet ju själva hur man ser ut i håret när man är ute i stark blåst och Sarah är inget undantag.





Svindlande tanke

Tänk att det finns pioner som är 100 år gamla - vilken svindlande tanke. Att pioner som jag planterar i ruinrabatten kommer någon annan i framtiden att glädjas åt och sniffa på och hälsa den här gamla damen välkommen till ännu en sommar långt efter att jag är borta.

Ha det så gott alla trädgårdsvänner !
Kram/Isa


7 kommentarer:

  1. Jeg forstår godt følelsen din, peoner er fantastiske! Noen av peonene mine har jeg fra bestefars hage, han må ha plantet dem for rundt 45 år siden. Det kjekke er når de blir store, så en kan klippe inn noen grener uten at det synes. Ha en fin lørdagskveld. Hilsen Anne-Kristin

    SvaraRadera
  2. Du gör så rätt... fortsätt förnöjt lukta på blommorna! Även om jag har så många favoriter har pioner alltid stått mitt hjärta närmast och nr ett är, och förblir, vackra Sarah. Suck... så underbart fulländad hon är!

    Såklart du ska ha många:)
    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
  3. Hej Isa!
    Underbara Sarah, går och sniffar på mina pioner och drömmer om barndomens somrar. Pionerna har klarat sig otroligt bra trots starka vindar, så i år har jag fått njuta av dem längre än vanligt.
    Ha det fint /Kram Marika

    SvaraRadera
  4. Härliga bilder på fluffpuffen! Pioner tycker jag är rätt svårfotade med sina stora blommor, men det klarar du ju galant som vanligt. Visst är det fantastiskt att vissa växter blir så gamla. Det gäller ju inte bara pioner. Min äldsta har stått i trädgården sen 1960-talet och mår bättre än nånsin efter en flytt några meter till ljusare läge.
    Jättefint med daggkåpan som kompis. Tror jag ska göra nåt liknande. Flyttkarusellen tar aldrig slut.
    Kram
    /Anette

    SvaraRadera
  5. Vilken vacker kombination med pioner och daggkåpa! :)
    /Kitty

    SvaraRadera
  6. Ja pioner är verkligen fantastiska.
    Är så glad att jag han med blomningen i år, annars brukar de flesta ha blommat över när vi kommer hem från Spanien i slutet av juni. Vi börjar alltid sommarlovet med en resa dit. Sen njuter vi av Sverige resten av sommaren.
    Kram Linda

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa