söndag 20 januari 2013

Perennarabattens ettåringar och klätterväxter !



Dilliknande klargrönt bladverk !

Jag kan liksom inte släppa perennarabatten än så här kommer ett tredje inlägg . Nu om rabattens ettåringar och  klätterväxter. Nog så viktiga för rabattens form och utseende. Rosenskäran är en favorit. Älskar det dilliknande klargröna bladverket och de pigga, skira blommorna i olika rosa nyanser.

På höstarna när blomman torkat har jag tagit frön och smulat ner direkt i landet ... sedan har den frösått sig och kommit tillbaka året därpå ... fast ganska sent på sommaren.



Pionliknande dubbel skönhet !

Sommaren 2011 missade jag det av någon anledning så i somras hade jag ingen rosenskära i rabatten ... den var verkligen saknad ! Så till sommaren 2013 kommer den att få utrymme igen !

När jag gick igenom fröförrådet hittade jag 3 olika sorter varav en dubbel med pionliknande blommor i mörklila nyans, Double Click Cranberries ... den skall bli spännande att så i vår !




Solig sommar vill vi ha !

Blomman för dagen är en annan favorit i en helt annan färgskala .. i somras stod den och stampade jättelänge när det bara var regn och regn. Den vill ha en solig sommar och mycket näring för att visa sin bästa blommande sida !

Den är lätt att ta fröer av på hösten och tacksam att fröså !


Blommor utan doft !

Sommaren 2012 var första året som Blomsterkaprifolen Lonicera Heckroth Goldflame blommande för fullt i den rostiga portalen. Har satt 2 tidigblommande och en senblommande ihop för att få lång blomning. Tyvärr doftar den inte ... vilket jag tog för givet att den skulle göra !



Blommor MED doft !

Jag brukar alternera med luktärt och blomman för dagen i blomstertornet. Till sommaren är det dags för luktärter igen ... och de här sorterna DOFTAR garanterat ! Hi Scent och Twilight kan jag inte vara utan !

Till sommaren är jag också sugen på den nya Prima Ballerinan som är utsedd till årets blomma. Se HÄR !



Jag ger inte upp !

Sommaren 2011 blommade äntligen Klematisen vid armeringsmattan överdådigt. Det gjorde den INTE sommaren 2012. Till sommaren 2013 skall jag måna om den lite extra med gödsling och hoppas den kommer tillbaka. Detsamma gäller klätterrosorna som inte heller tycker livet är så kul i rabatten.

Jag har drömt om att armeringsmattan skall bli helt överväxt med grönska och blommor varje sommar ... ni vet så där att den bara dignar ... tyvärr är det bara i mina drömmar den ser ut så ! Men än har jag inte gett upp hoppet !!

Jag fortsätter att DRÖMMA !!

Ha det så gott alla !
Kram/Isa.

10 kommentarer:

  1. den sommar som gått den har jag redan glömt så uslig som den var. Jag drömmer också fram mot denna sommar, kanske lite för mycket.
    Rosenskära är en favvo hos mig med, den kommer att vara i min rabatt för ettåringar som jag hoppas att jag skall kunna anlägga i år.det är ju rätt bra att de kommer lite senare med( en vanlig sommar kommer den ju lite tidigare)Luktärten är bara ett måste.
    Ditt armeringsnät har ju fina dekorationer i alla fall även om det inte blommar såna massor.
    Ha nu en skön söndag
    Kram Meta

    SvaraRadera
  2. Ja, en solig sommar vill vi ha!
    Roligt att läsa om dina favvisar och om luktärter som inte luktar (!). Ha en härlig söndag!

    SvaraRadera
  3. Kul att läsa om din rabatt!
    Min rabatt ligger fortfarande i planeringsstadiet.
    Bl.a. rosenskära och luktärt är inköpt här, att fylla upp och fylla ut medan perennerna växer till sig, och senare för att komplettera.
    Här är min tanke/plan som den såg ut i höstas. http://ulrikavardag.blogspot.se/2012/10/grav-upp-grasmattan.html En del ändringar blir det absolut.
    Ha det bra!
    Ulrika

    SvaraRadera
  4. "Blomman för dagen" som dere kaller den har jeg skaffet frø til i år. Har tro på sol og riktig sommer i år igjen. Tenkte jeg skulle ha de i krukker sammen med klokkeranke for den blomstrer så sent. Man må ha litt tålmodighet for at det skal bli som man vill og av og til blir det ikke som man vil. Da får man akseptere det og prøve noe nytt. Lykke til!
    Brita

    SvaraRadera
  5. Åh, rosenskäror har jag inte haft på några år, saknar dem:)).
    Så vackra luktärtor! Härliga somriga färger.
    Ha en fin söndag.
    Kram Maria

    SvaraRadera
  6. Jag har lite problem med rosenskäror i min trädgård för de blir så himla sora och "tar över". att man kan ta frön ifrån blomman för dagen hade jag inte ens funderat på men såklart jag ska det till nästa år. För 2013 kommer det att bli en perfekt sommar för oss, har jag bestämt ;)

    Kram

    SvaraRadera
  7. Vilka härliga drömmar och bilder. Blir alldeles lycklig av att läsa dina senaste inlägg.
    Ha det bäst!
    Kram Hélena

    SvaraRadera
  8. En riktig fin sommar önskar jag också.
    Tack för din hälsning.
    Allt gott
    Annika

    SvaraRadera
  9. Japp! Rosenskära, Blomman för dagen och Luktärtor... bara ett måste för mig också!!!
    Kram kram
    Sofia

    SvaraRadera
  10. Åh vad härliga Bilder du tar!
    Du är duktig med kameran!

    Älskar Rosenskäror och Luktärtor. De sår jag varje år, kan inte vara utan. Luktärtorna sår jag direkt på plats, de blir starkare då...

    Kram, Eira

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa