tisdag 3 januari 2017

Okänd skönhet



Vem är hon ?

Den här skönheten fotade jag i orangeriet på Sofiero i samband med Trädgårdsrundorna i nordvästra Skåne i början av juni i fjol. Det retar mig lite att jag inte kommer på vad blomman heter - kanske är det någon som vet?

Den påminner i blomsättet om Gyckelblomster eller Törstige Fredrik som den också kallas även om bladen ser helt annorlunda ut. Den blomman hade jag alltid för många, många år sedan - kanske är det dags igen med någon av dagens sorter !

Ha det så gott alla trädgårdsvänner !
Kram/Isa

5 kommentarer:

  1. Är det kanske en lejongaps ranka?
    Hade en för nåt år sen som hade tjockrosa blommor och den
    blommade villigt hela sommaren! Fin är den vita! :)

    SvaraRadera
  2. Väldigt söt, men jag känner inte heller till den. Bladen liknar Törnrosas kjortel/Monica

    SvaraRadera
  3. Jättesöt! Hoppas du finner ut vad den heter.
    Ha det gott
    Kram Maria

    SvaraRadera
  4. Godmorgon. Den hade jag i somras och den blommade HELA sommaren. Jag köpte den på våran lokala trädgård. Gustavsängs trädgård utanför Sandviken. Ska absolut ha den till i sommar och kan fråga vad den heter!

    SvaraRadera
  5. Hej det är en lejongapsranka. Var lite trög i starten men sen blommade den tills frosten tog den. Men jag har tagit frö av den och hoppas de gror. Jättefin.

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa