torsdag 28 april 2016

Småplantorna växer på sig ....



.... och är inte så små längre

Häromdan hade jag äntligen energi att skola om en del plantor som stampat lite för länge i sina små krukor. Eller också hade de börjat trassla in sig i varandra som Klockrankan på bilden. Det brukar vara ett mindre h-e att få loss klängväxter som vuxit i varandra så det gäller att ta dom i tid.




Klockrankorna som jag inte trodde skulle bli något alls har vuxit väldigt bra i växthuset och förtjänar nu en större kruka för att utvecklas och växa till sig ytterligare.




Spännande

Nu klarar sig nog växten i den här krukan tills det är dags att plantera ut den. Det skall bli så spännande eftersom jag inte haft Klockranka tidigare. Det var 6 st plantor som kom upp av 10 frön så jag är väldigt nöjd med resultatet.




Så här såg dom ut för en månad sedan - precis omskolade från livet under lampan i köket.




Dom spretiga blir toppade

Stjärnöga har också vuxit till sig och det är frågan om jag skall toppa dom för att få knubbigare plantor. Långa och spretiga vill man ju inte att dom ska bli. Det blir nog till att toppa de som ränt iväg.



Så kul att följa processen

För en månad sedan såg dom inte mycket ut för världen. Det är så himla kul att driva upp egna plantor och få följa dom från det där torra fröet som man stoppar i jorden till en färdig planta beredd att leverera blommor en hel säsong.




Jag hoppas ju att plantorna skall bli så här ljuvliga när de sätter igång att blomma. Det vore lycka på riktigt.




Jorden är viktig

Här är det Linnétagetes som står på tillväxt. Dom var det inte så länge sedan jag skolade om och redan har dom vuxit till sig. Jag tror att det är jätteviktigt vilken jord man använder. Ifjol hade jag otur med jorden och många plantor stod helt still.

I år har jag bara använt Blomjord med leca, lera och sand vid omskolningen för att ge småplantorna optimalt med chans att ta sig. Yrkesjord från Fagerhult. Det är mumma det för en liten planta.




Favoriten får flytta ut i trädgården

Så här vackra ska plantorna bli när de börjar blomma och blommar ända till frosten tar dom. En stor favorit i köksträdgården som nu skall få flytta ut i trädgården också - fast bara till landet runt huset. Sedan i höst kan man ta nya fröer för att så nya frön till nästa vår osv.




Lååångt bord för alla småplantor

Jag har dragit ut båda förlängningskivorna  på bordet i växthuset för att få plats med alla plantor och fler blir det. Här blir dom också lite härdade under tiden dom växer till sig eftersom jag har kallväxthus. Fast nu under frostnätterna har jag burit in hela härligheten - gissa om jag ser fram mot lite varmare nätter.

Det är härligt att kunna frossa i egenodlade plantor när det är dags för utplantering. Man känner sig rik. Trädgårdslycka på riktigt.

Ha det så gott alla trädgårdsvänner !
Kram/Isa

7 kommentarer:

  1. Det växer fint hos dig. Klockrankan är så fin, sådde den för några år sedan, och den blev stor och fin, men inte en blomma. Förra året köpte jag en planta, och fick två blommor. Tror den skulle stått på en soligare plats. Lycka till med dina, kommer bli fint.
    Ha det gott /Marika

    SvaraRadera
  2. Härligt när det tar sig i krukorna. det är trångt över allt både på balkong och inne här åxå. Önskade att jag bodde så jag kunde ha växthus nu på våren det är svårt att sitta ute och fika på balkongen nu om dagen är fin, det vill jag ju göra. Blir det inte värme nu snart så måste jag nog plantera om alla växter hemma. de vill ha mer jord ser jag. Får lite näring istället än så långe. Dina plantor ser ut att vara välmående så du får nog massor av glädje i sommar av dom.
    Ha det gott och njut den sol som kikar fram ibland
    Kram Meta

    SvaraRadera
  3. Ja det är mycke passande med småplantor som inte tål köld. Här lovas också varmare nätter
    så snart åker mina också ut i växthuset. Stjärnöga har jag inte drivit upp tidigare,
    den ska prövas nästa år. Men har lite svårt för att toppa plantor
    det känns som ett steg bakåt när de äntligen kommit en bit på väg.
    Fast de ju blir så mycke buskigare och finare som du sa.:)
    h. Malin

    SvaraRadera
  4. Åh klockranka som är så fina lycka till med dem!
    Min som klarat vintern har precis gett sig så trist :/
    KRAM från mig!

    SvaraRadera
  5. Hvor der det skønt ud og du har ret vi mangler varme. Det er en fantastisk tid lige nu hvor frøene bliver til små planter. Så kan man kun blive glad. God weekend til dig!

    SvaraRadera
  6. Åh, vilka fina plantor du har drivit upp :) Du har verkligen lyckats ! Jag måste nog skaffa en belysning i höst...Du har det så fint och mysigt i ditt växthus, Isa....jag skulle förmodligen bo där med en dunk vin ! Hihihihi.....Vad får Klockrankan för färg? Finns det olika färger ? Nu vill jag ha värme och uppehåll så att jag kan måla staketet !

    Trevlig Helg !
    Kram
    Elisabeth

    SvaraRadera
  7. Hej, vilken fantastisk blogg du har! Och vi bor i samma stad :) Samlar fönster till ett växthus och hittade ditt, vilken dröm. Har du en bild från utsidan så man ser konstruktionen? Vi har ett torp där jag odlar, gräver land efter land och nästa projekt blir ett växthus. Dig kommer jag följa, lycka i en blogg. Mvh Linda, smillas78@gmail.com

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa