fredag 30 oktober 2015

Frossar i vackra Appelblossom



Operation nedklippning

Idag har jag haft guldstund i trädgården större delen av dagen. Har bara njutit och dragit i mig massor av frisk luft.

Pelargonerna i växthuset skall snart få flytta in i förrådet för vinterförvaring och idag började jag operation nedklippning. Rosenpelargonen Appelblossom är en av mina absoluta favoritpelargoner och jag har tre stycken ganska spretiga och storväxta exemplar. Dom vill jag gärna ha kvar även nästa år.




Jag gick loss med sekatören och klippte av alla långa spretiga grenar med vackra blomknoppar i toppen.




Det var så skönt att vara ute att jag ställde mig vid planteringsbordet i köksträdgården med pelargonklipp, vas och sekatör. Detta är min absoluta favoritvas - tror det är en Upsala Ekeby. Den har varit med på bild många gånger tidigare så ni känner säkert igen den.





Efter ansning av blomblad och grenar till rätt längd för att passa vasen fylldes den sakta upp med en hel bukett med pelargonklipp.





En hel vas med Appelblossom

Nu kan jag njuta av Appelblossoms vackra blomknoppar ett tag till. Nu får vasen stå i växthuset där den står i svalare luft än inne i huset. Klippet räckte till en liten bukett också och några sticklingar.

Hur jag brukar ta sticklingar kan du se HÄR !

Nu skall jag snart njuta av makens goda Paella och sedan väntar Martin i Idol med sin fantastiska röst. Maken försökte få tag på de specialgjorda Martin-bakelserna vid sitt senaste besök i Lindesberg men de sålde slut direkt - det råder Martinfrossa tror jag !

Ha det så gott alla trädgårdsvänner !
Kram/Isa

7 kommentarer:

  1. Så snygga de är i vas! :D
    /Kitty

    SvaraRadera
  2. Fantastiskt fin bukett och jag som nyss sett Martin framträda på TV förstår att det råder "frossa". Vilken sympatisk kille och vilken härlig röst!
    Helghälsningar från Anna

    SvaraRadera
  3. Väldigt snyggt - pelargon är helt klart underskattad som snittblomma!! Jag ska nog ta inspiration av dig och skära ner mina egna nu i helgen.
    Kram Elin

    SvaraRadera
  4. 'Appelblossom' även min favorit, men här har de gått i ide för ett tag sen. Underbara bilder som alltid!
    Fin helg
    Anette

    SvaraRadera
  5. Tycker också mycket om Appleblossom :) Hade en förra året som tyvärr inte överlevde vintern... Ska kanske också beskära pelargonerna nu och inte enbart till våren. Brukar bara ta bort alla blommor och knoppar på hösten. Önskar dig en fin helg :) //Victoria

    SvaraRadera
  6. Så vackert det blev! Härligt att kunna njuta extra av en favorit. :-)
    Paella är himmelskt gott. Hm, det var länge sedan... Tack för middagstipset. :-)
    Ha det fint!

    SvaraRadera
  7. Vilken härlig pelargonbukett !

    Jag misslyckas alltid med att övervintra mina :( Gör ( tycker jag ) efter alla konstens regler men inte då....Men fy skam den som ger sig :)

    Om du misslyckas med dina frösådda vivor kan jag alltid gräva upp några småttingar åt dig i vår ;)

    Kram
    Elisabeth

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa