torsdag 1 januari 2015

En femåring fyller år - firas med frögåva !



Fantastiskt roliga år !

Just i dag för fem år sedan började jag blogga. Det har varit fantastiska år som gett mig så mycket. Kan inte ens föreställa mig en tillvaro utan bloggen. Får alltid positiv energi av att blogga och all kontakt med alla fantastiska läsare och inspirerande bloggare - ett stort TACK till er alla för att ni berikar mitt liv och alltid finns där med en värmande kommentar. Ni betyder mycket mer för mig än ni kan ana !




Som en saga !

När jag började blogga hade jag ingen aning om att jag skulle få vänner över hela landet och även från andra länder. Att Claus Dalby skulle komma på besök och äta middag i växthuset  - det känns nästan helt surrealistiskt att tänka på.  Att Tina, Margaretha, Sofi, Inga-Lill mfl. besökt trädgården och skrivit om växthuset och om mig - är nästan som en saga - jag får nypa mig i armen för att tro att det är sant. Trots pappersbevis !




Lever i trädgården !

Jag älskar att bygga trädgård - det är där jag känner mig som mest levande. Har jag ont i kroppen när jag går ut i trädgården är det som att hela miljön läker mig och det onda försvinner som genom ett trollslag. Jag skulle förtvina utan min trädgård. Jag andas trädgård. Lever trädgård. Drömmer trädgård. Släpp ut mig på fredag em och ta in mig på söndag kväll - det är då jag mår som bäst.

Att skrota runt, omålad och med håret på ända i slitna älsklingskläder och rensa, gräva, plantera och skapa en och annan installation - det är livet för en äkta trädgårdsnörd !





Frögåva !

Nu vill den här trädgårdsnörden gärna dela med sig av sina absoluta favoriter bland sommarblommor. Vallmon Poppy Love och den härligt eldiga Linnétagetesen för att fira femåringen. Poppy Love kommer ursprungligen från bloggvännen Nina med bloggen Min Eden och Linnétagetesen från Karlslunds trädgårdar där jag köpte några plantor i våras och där man värnar lite extra om kulturväxter.

Det blir ingen utlottning utan vill du ha någon av fröerna är det bara att du skriver ett mail till isastradgard@hotmail.se med din adress och vilka fröer du vill ha. Jag har 12 st fröpåsar av varje sort och det är först till kvarn som gäller !




Bloggresan fortsätter !

Jag hoppas att grobarheten är hög och att du skall få njuta lika mycket av den vackra blomningen som jag gjort !

Poppy Love kan du så direkt på växtplatsen när jorden rett sig i maj medan tagetesen vill bli förkultiverad i mars-april för att sedan planteras ut på ett soligt växtställe.

Att skriva, fota och få uttrycka mig och inspirera på bloggen är lika viktigt för mig som min trädgård så risken är hög att du får dras med mig även de kommande fem åren - hoppas du vill hänga med även på den resan !

Ha det så gott alla trädgårdsvänner !
Kram/Isa

22 kommentarer:

  1. GRATTIS till dig och grattis till bloggen på 5-årsdagen! Alltid så roligt att kika in här och bli inspirerad!
    God fortsättning!
    Annika

    SvaraRadera
  2. Ja, visst är det underbart med bloggvänner. Jag har ännu inte träffat någon av mina svenska IRL men vi är på väg att göra det.
    Och som du säger, så berikande med all respons man får. Hittade din blogg av en slump via en annan blogg jag läser, så här går det ju ofta till.
    Ett riktigt gott nytt år önskar jag dig!

    SvaraRadera
  3. Hipp hurra för din blogg!! så roligt att du känner som du gör och tänker fortsätta det uppskattar jag verkligen du är en så underbar bloggare att följa och se vad du har för dig. Tänk jag känner igen mig så i dina beskrivning av hur det är att ha trädgård.
    Ha ett underbart år
    Kram Meta

    SvaraRadera
  4. Gratulerer med fem år som blogger! Jeg har bare holdt på i et lite halvår, men i går passerte jeg 5000 visninger! Det er utrolig inspirerende å lese hageblogger, og jeg kommer til å glede meg over å lese dine innlegg også dette året! Ha et riktig godt nytt hageår!
    Hilsen Anne-Kristin

    SvaraRadera
  5. Klart jag vill följa med dig framöver. Helst av allt vill jag komma och hälsa på dig.
    Mejlar till dig om en stund,
    Annika

    SvaraRadera
  6. Poppies and Marigolds! I have seeds too and look forward to the times when they bloom again.

    Love your garden. We have in common a greenhouse, a folly and love of flowers.

    SvaraRadera
  7. Gott Nytt Trädgårdsår och Grattis på bloggens 5-årsdag! Du bjuder alltid på så vackra bilder och är en inspirationskälla till oss andra. :-) Roligt att höra att du fortfarande har inspiration till bloggen. Det verkar annars tyvärr vara många som slutar blogga. Min blogg firar också 5 år snart... (i mars). Tänk vad tiden går fort när man har roligt!

    Nyårshälsningar
    Elisabet

    SvaraRadera
  8. Gratulerer så mye med fem flotte år! Det er rørende å høre hvor mye hagen og bloggen gir deg og ditt liv. Takk for all inspirasjon som du har gitt meg. Du har vært med på å farge min hage på Enerhagen skal du vite:) Ser frem til fortsettelsen!

    SvaraRadera
  9. Bellissime foto della bella stagione! Ci vuole qualche foto estiva per riscaldare un po' questo ambiente freddo :)

    Un saluto e buon anno :)

    SvaraRadera
  10. Tack för härliga bloggår och all inspiration du bjuder!
    Ser redan fram emot att se vad du hittar på under 2015.
    Gott nytt år, Isa!
    /Anna-Karin

    SvaraRadera
  11. Ja men Tack själv du har en härlig blogg, tänk om man kunde bli lika bra som dig och få så många vänner.
    Det skulle vara fantastiskt!
    Jag har hållt på med mitt men det har inte riktigt tagit fart, det sägs att det är krångligt och inte alltid funkar att lägga till sig hos mig!

    Men jätte kul att ha dig som följare, du var den förste hos mig!

    Jag vart så glad!

    Ser fram emot dina inlägg!
    Ha ett riktigt Gott Nytt År! Kram Ewa :)

    SvaraRadera
  12. Vad inspirerande du skriver om att blogga om trädgård! Inte så konstigt att du blivit uppskattad genom åren. Själv är jag bloggperiodare och har varit borta från bloggandet i perioder.

    Hoppas du finner lika mycket glädje och inspiration under kommande året. Trädgård ÄR ju fantastiskt!

    Hejsningar Kristina

    SvaraRadera
  13. Grattis till fem år! Underbara vallmo, jag har mejlat!

    Jenny

    SvaraRadera
  14. Grattis till 5-åringen! Så skönt att du fortsätter så jag får kika in lite då och då för att dra i mig vidunderlig inspiration!
    Ha en riktigt god fortsättning!
    Ulrika

    SvaraRadera
  15. Stort grattis på födelsedagen! :-)
    Tack för underbar läsning, ljuvliga bilder och mängder av inspiration.

    Hoppas ditt 2015 blir ett härligt trädgårdsår.

    /Ellinor

    SvaraRadera
  16. Hej!

    Stort grattis till dina 5år!!
    Jag blev själv med trädgård (300kvm o helt "tom"!) förra våren. Under detta året har jag känt in, känt efter, letat inspiration och planerat. I vår blir det byggstart med bla. 6st träd o woodland o liten matodlingshörna!
    Din blogg har vart GULD värd när jag letat inspiration!!
    Så mycket vackert att drömma sig bort i..
    Tack för att du delar med dig!!

    Elin i Trollhättan

    SvaraRadera
  17. Grattis på bemärkelsedagen, dina bilder är alltid så uttrycksfulla och inspirerande. Tagetes gillade jag inte förr men nu ser jag värdet i de vackra utropstecken som syns på dina bilder. Mer färg i årets rabatter ska det bli...mitt första nyårslöfte!

    SvaraRadera
  18. Tack för dina vackra tankar och dina fina bilder.
    Vi trogna följare finns alltid här och njuter av din glädje, kunnighet och inspiration.

    Ser fram emot 2015 tillsammans. Med dig!
    Kram
    Susanne

    SvaraRadera
  19. ¨Gratulerer så mye med 5 år på blogg! Jeg er så glad for at jeg fant denne bloggen din, det er så herlig inspirerende å følge deg, tusen takk!
    Jeg ønsker deg mange herlige hagedager i 2015!
    Klem fra Signe.

    SvaraRadera
  20. Hej hej bloggsystra, och gratulerar till 5 år på bloggen. Tänka va åren går och vi bloggar på! Du är faktiskt en bloggsystra jag skulle vilja träffa, för vi verkar ha så mycket gemensamt. Va roligt om Poppy Love har vunnit ditt hjärta också och va roligt att hon får leva vidare hos dig, och ännu roligare att du vill skicka henne vidare till nya äventyr. Underbart <3 Stora kramen från mig! /Nina

    SvaraRadera
  21. Ja din blogg är UNDERBAR! Alltid lika inspirerande...hoppas du får ett härligt år!
    Kram till dig,
    Titti

    SvaraRadera
  22. Otroligt vackra vallmon. Jag måste bli duktigare på att samla in frön!!!

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa