måndag 10 november 2014

Sommarens sittplatser - att längta till en grå novemberdag !



En sommarinjektion !

Såna här gråa novemberdagar drömmer jag mig tillbaka till sommarens grönska och ni som följt mig vet ju min förkärlek för sittplatser - så i dag visar jag några av sommarens sittplatser både från min egen trädgård och från trädgårdar jag besökt.

Leilas Jansro med väderkvarnen och en sittplats där man kan sitta och njuta av trädgårdens dofter och skönhet är som en ljuvlig dröm en sån här grå dag - och en dröm som nu är såld och privat - så jag är glad att jag har den på bild.




Nästa sittplats är en patinerad sliten möbel med mycket charm hos en antikbod långt in i de småländska skogarna.





Samma grupp igen - fast tagen från en annan vinkel. Visst ser det fantastiskt idylliskt ut - en miljö man bara skulle vilja kliva in i !




Den här går ju inte av för hackor den heller - sirligt fransk i medelhavsmiljö !




Rehabiliteringsträdgården Haven på Österlen - där man bara kan sjunka ner i en korgstol och njuta av tystnaden och porlandet från vattnet - jaaa tack !




Här kan man tassa omkring och bara vara hur länge som helst !




Hemma i i köksträdgården väntade min egen slitna trädgårdsgrupp - fyndad på Blocket för några år sedan.



I hemliga hörnan kunde man smyga undan och sitta under grönskan och hämta kraft med en kopp tee -  jag längtar redan dit !




Visst kan det vara mysigt nu med att kura inne i kökssoffan över en kopp tee när mörkret sänker sig men att vara ute mitt i spenaten är ändå något extra !




 I somras var också sommaren när mormors gamla soffa fick bli en blomstersoffa istället - nästa sommar får den nog fortsätta i den rollen.




En enkel liten sittplats på en stenlagd altan i ett helt magiskt Sardinien.




Den gamla röda trädgårdsstolen under plommonträdet hemma i trädgården där den lilla violen villigt blommat hela sommaren. Det är bara några dagar sedan jag tömde kockumsbyttan.




Att vila i det grå november !

En härlig sittplats med mosaikklätt bord och böljande bougonvilla från Sardinien får avsluta det här inlägget. Tänk att nu när jag fått en dos sommar igen kan jag gå ut och möta den grå november och ta den i famn och njuta av att allt gått till vila och laddar sina rotsystem till våren.

Allt levande behöver ju en viloperiod för att kunna komma tillbaka med full kraft igen - så november är nog en månad som behövs trots sin gråhet, mörker och transportsträcka till jul. En månad att vila i och ge sig själv tid för eftertanke och reflektion - som att njuta och drömma till sommarens bilder !

Ha det så gott alla trädgårdsvänner !
Kram/Isa

7 kommentarer:

  1. vet du vad jag tror inte vi skulle må så bra om det alltid var varmt och soligt vi behöver de här grå dagarna för att uppskatta allt vackert vi har annars,
    Ha en fin dag. Det har jag när jag njuter av dina fina bilder på sittplatser.
    Kram Meta

    SvaraRadera
  2. Oj, oj vilka härliga bilder, vilka drömmar!
    Tänk att få det så fint och rofyllt!
    Otroligt vackert!
    Ha det gott, kram Ewa :)

    SvaraRadera
  3. Underbart, vilken sommarlängtan man får (redan)!

    Lustigt nog fick jag reda på häromdagen att det är bekanta till mig som har köpt Leilas Jansro. Det blir nog bra för de är också mycket trädgårdsintresserade. Jag har ju aldrig varit där, men det kanske får bli ändring på det!
    Kram
    Elin

    SvaraRadera
  4. Underbara bilder. Tack för det. Det känns gott att titta på medan november sveper fram därute. :-)

    Må så gott

    SvaraRadera
  5. der blaue hocker gefällt mir!!! liebe grüße und eine schöne woche wünscht angie aus deutschland

    SvaraRadera
  6. Vilket fint tema och underbara bilder, fast det där med vila känner jag inte igen. Borde ta en paus i trädårderandet, men jag tycks aldrig bli färdig.
    Kram
    Anette

    SvaraRadera
  7. Vilka underbara bilder du visar! Jag älskar att titta på sådana. De får mig att tänka på riktigt bra böcker :D

    Kram
    //Linda

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa