torsdag 18 september 2014

Imponerande planteringar vid Sjöparken i Kumla !



Vackert färgsatta planteringar !

Jag har skrivit om sjöparken i Kumla tidigare som ett riktigt smultronställe och i helgen var jag och maken på utflykt dit igen en härligt solig söndag. Till skillnad mot tidigare badade nu hela anläggningen i blomstrande planteringar och det var en fröjd att gå runt och njuta av allt !




På promenaden runt den konstgjorda sjön såg vi den här vackra planteringen - så snyggt med det mörka bladverket mot orange dahliablomning.




Stora dahliaplanteringar fanns det även på framsidan av växthuset - på båda sidor om stora entrén.




Den här föll jag särskilt för - en pompomdahlia i babyrosa - så skir och vacker !




En måste-ha-blomma att lägga på minnet till våren - i bakgrunden skymtar tagetesängen




Växthuset sett från sjösidan och den entré som var öppen under helgen. Till höger ligger restaurangen "Goda Rum" där vi åt en riktigt läcker lunch med superfräscht salladsbord.




Utanför restaurangen på sjösidan fanns dessa smarta och vackert designade trädgårdssoffor utformade efter kroppen  - här var det många som hängde efter sjöpromenaden !




I den enorma och imponerande köksträdgården stod den här spaden som en symbol för grävandet i jorden.




I varje hörn av köksträdgården fans en liten grönskande vrå där man kunde slå sig ner och filosofera en stund.




Mycket var skördeklart som enorma pumpor och vackra zucciniblommor.




Fåglarna kvittrade glatt och flög från den ena solrosen till den andra i en glädjedans - det här måste vara varje småfågels drömrestaurang - man blev glad bara av att se dom!




Det fanns även andra bevingade vänner som tyckte det här var paradiset på jorden - fjärilarna som kretsade över tagetesängen på framsidan av växthuset. Har aldrig sett så mycket tagetes på ett och samma ställe någonsin !




Anledningen till ängen stavas jordförbättring - ett smart sätt att binda upp kväve från luften !




Tro om dom dragit upp alla plantorna själva i växthuset eller om dom sått fröerna direkt ute i planteringarna ?




Här fanns också en hel del planteringar i vackra terrakottakrukor - en speciell kruksort som ibland finns till försäljning under trädgårdsdagar.




En vacker färg på Svartöga (eller är det någon annan sort?) som jag inte sett tidigare föll jag också för. Dags att uppdatera listan på fröer och knölar till våren och kanske man skulle ha en jordförbättringsäng i trädgården - en liten - i ett gammalt slitet militärt degtråg i köksträdgården !

Ha det så gott alla trädgårdsvänner !
Kram/Isa

7 kommentarer:

  1. Vilket trevligt ställe!
    Det är nästan lite Piet Oudolf-känsla över tagetesängen. Och även gräsen borta på den lilla ön!

    Ha det gott!
    /Ruben

    SvaraRadera
  2. Oj, jisses så vackert! Första bilden fick mig att le från öra till öra! Underbara färger!
    Kram Hélena

    SvaraRadera
  3. Vilken park!!!
    Vilka färger och jag kan inte få nog av dahlior!
    (Funderar på hur man bäst förvarar dem under vintern jag!
    Kanske kan man få nåt tips!)

    Ha det gott, kram :)

    SvaraRadera
  4. Vilken härlig söndag ni haft fint väder massor av vackra växter och god mat allt på en gång det är mumma för kropp och själ
    Ha en fin fredag
    Kram Meta

    SvaraRadera
  5. Vilken trevlig utflykt och tack för vackra bilder men också goda tankar!

    SvaraRadera
  6. Så mycket njutbart! Helt nytt för mig att man väljer tagetes som gröngödslare men väldigt väackert.
    Ha det fint i helgen
    Anette

    SvaraRadera
  7. Tänk, den missade jag under alla mina Lindeår! Så bra att du delade med dig av det vackra. Vattnet intill gör ju så mycket för ron och helheten.

    Ha en fin hösthelg!
    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa